Buchen Sie eine Übernachtung in Oostende

Laatste kans! 7 redenen om alsnog Het Vlot te ontdekken

Aan alle mooie liedjes komt een eind, zo ook aan Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam. Maar niet huilen, niet panikeren, je hebt nog even voor dat laatste bezoek. Toch nog enige twijfel of het wel de moeite is? Of je er de zetel voor wil verlaten? Laat je dan maar overtuigen door deze zeven artiesten.
Bezoek Het Vlot 21-03-2018 09:39 Niel Van Herck
Laatste kans! 7 redenen om alsnog Het Vlot te ontdekken

1. HET WIJDE WEB VAN CHIHARU SHIOTA (MU.ZEE)

Waan jezelf een spin in het gigantische rode web van de Japanse Chiharu Shiota. Volledig opgebouwd uit wol wil de kunstenares met Uncertain Journey de vertakkingen van ons brein tonen, maar evenzeer het complexe netwerk aan menselijke relaties blootleggen. Wie goed zoekt, vindt de drie sleutels, een referentie naar het wapenschild van Oostende. Absolute aanrader met kinderen ook.

2. PLASTIC DOBBER MICHAEL FLIRI (DOMINICANENKERK)

Razend actueel is het, de overvloed aan plastic in onze oceanen. Michael Fliri, conceptueel kunstenaar uit Zuid-Tirol, bouwde met 5000 petflessen een boot na en trok er de zee mee op. Op zes minuten tijd documenteerde Michael hoe hij al zwemmend de boot doelloos vooruit trok, maar ook een knullige poging deed om vis te vangen. Is zijn rooksignaal een laatste waarschuwing voor onze zeeën helemaal om zeep zijn?

3.OSCARS EN KUNST MET STEVE MCQUEEN (MU.ZEE)

Misschien doet de naam wel een belletje rinkelen. Steve McQueen won namelijk een Oscar met 12 Years A Slave. Hij experimenteert graag met beeldhouwkunst en plantte Broken Column neer in Mu.ZEE. Maar de regisseur is fan van Het Vlot en besloot nog een tweede werk toe te voegen aan de collectie. McQueen creëerde het werk met de titel For all the memories speciaal voor curatoren Jan Fabre en Joanna De Vos. Benieuwd?

4. EENDJES VISSEN MET ORLAN (MU.ZEE)

Kermissen associëren met kunst, je moet het maar durven. Mireille Suzanne Francette Porte, Orlan voor de vrienden, symboliseert het tragische lot van vluchtelingen door ze als dobberende kermiseendjes uit een bassin te laten vissen. De Franse speelt met de thema’s verlies en hoop en zet ons via body art, performance en biokunst aan het denken over ons eigen lichaam en maatschappij.

5. MUSEUM OP 20STE VERDIEPING VAN EUROPATOREN EN ANDERE UNIEKE LOCATIES

Dat Het Vlot unieke kunstenaars een platform geeft, dat is ondertussen wel al duidelijk. Maar ook de locaties op zich hebben vaak een verhaal. Zo krijg je een een uitzonderlijke blik achter de schermen van de Wellington renbaan, stellen we de elitaire kant van kunst in vraag met de Poverello-kerk als decor of nemen we je mee naar de kelders van de Sint-Janskerk. Maar ook high in the sky kan je genieten van verschillende kunstwerken. 104 meter hoog is de Europatoren, ideaal voor werk van de bovenste plank.

6. MAG DAT WEL MESSIEURS DELMOTTE? (VENETIAANSE GAANDERIJEN)

Te brutaal, illegaal of crimineel: de redenen waarom sommige performances van Messieurs Delmotte niet mochten doorgaan. Nu maken we je toch wel heel nieuwsgierig niet? Met We Are Happy Where We Are Not verkent de Luikenaar het toerisme aan de Vlaamse kust en Forbidden Projects toont zijn verboden plannen toch nog op papier. Messieurs Delmotte is ook live aan het werk te zien op verschillende locaties in Oostende. 

7. DE SPACEVIS VAN JULIUS VON BISMARCK (MU.ZEE)

Conventies, daar doet Julius Von Bismarck niet aan mee. De Duitse conceptuele kunstenaar laat gigantische smileys aan helikopters Berlijn rondvliegen en experimenteert bijzonder graag met nieuwe technologie. Voor Het Vlot liet Julius een een tropische zoetwatervis in een speciaal ontworpen duikpak rondzwemmen in het koude water van de Antarctische oceaan. Een metafoor voor de ontdekkingsdrang van de mens en de romantiek gepaard met het ontdekken van nieuwe werelden. En de vis? Die leek gelukkig.

Zo, wat denk je? Toch maar eens langskomen om deze zeven en al die andere toppers uit de kunstwereld te ontdekken? De gezellige stad vol toffe cafés, restaurants en zeebries krijg je er zomaar bij.